Is jouw winkel en/of webshop klaar voor Black Friday 2021?
In de Verenigde Staten is Black Friday een gekend begrip en ook de laatste jaren is het aan een sterke opmars bezig in Europa. Steeds meer fysieke en online winkels nemen deel aan 2 heel bijzondere dagen in het retail jaar: Black Friday en Cyber Monday.
Deze dagen staan in de Verenigde Staten gekend als het officieel begin van het feestseizoen: een heel goede reden voor alle retailers om mooie kortingen aan te bieden.
Iedereen heeft reeds video’s gezien op social media van overvolle winkels of ellenlange wachtrijen in Amerika. In Europa gaat het er iets anders aan toe: hier is Black Friday vooral populair online, wat alleen maar versterkt werd door de pandemie. Terwijl in Amerika het concept Black Friday vooral bedoeld is om je slag te slaan in de fysieke winkels en Cyber Monday om goede deals online te vinden, is er in Europa vooral een beweging op het internet.
Waarom zou je meedoen aan Black Friday?
In 2020 stegen de online verkopen met 30% tijdens de eerste drie weken van November in vergelijking met een jaar eerder. Het koopgedrag van de mensen wordt reeds vóór deze dagen beïnvloedt. De consumenten denken al aan de aankomende feestdagen en willen online hun slag reeds slaan. Zorg ervoor dat je deze kans niet mist!
Ben je klaar voor Black Friday? Hieronder vind je een aantal tips om meer uit deze periode te halen.
- Zorg dat je klant weet dat je speciale kortingen geeft: doe vooraf een e-mailcampagne zodat je trouwe klanten weten dat je meedoet.
- Zorg dat je webshop een opknapbeurt heeft gekregen voor deze periode.
- Zorg dat de klant de juiste informatie te zien krijgt – voorkom retourzendingen.
- Gebruik social media om je producten te adverteren.
- Wees bereikbaar – creëer vertrouwen bij de klant.
Geef speciale kortingen
Een heel belangrijk aspect is het verzamelen van de e-mailadressen van je klanten. Klanten geven aan dat ze tijdens speciale dagen en vakantie hun privé e-mails veel beter opvolgen. Trigger je klanten door op voorhand reeds een aantal mails te sturen met kortingen die op Black Friday actief zullen zijn.
Opgelet: hou er rekening mee dat niet alle klanten tientallen willen mails krijgen over dezelfde actie. Een handige tip is om een marketingstrategie uit te schrijven zodat je klanten niet overladen worden met nutteloze mails.
Het is niet aangeraden om mails te versturen vanuit je eigen e-mailadres. Maak gebruik van toepassingen zoals Mailchimp of YourMailingListProvider. Deze tools zijn ontwikkeld om nieuwsbrieven naar klanten te sturen zonder dat je e-mails in de spamfolder terecht komen. Wil je meer weten over deze tools? Neem een kijkje op onze partnerpagina.
Geef je webshop een opknapbeurt
Verwijder producten die je nooit meer in stock zult hebben, zorg dat je webshop snel genoeg is (door bijvoorbeeld afbeeldingen te optimaliseren) en zorg voor een goede zoekfunctie.
Je webshop is je digitale etalage waarmee je potentiële klanten binnenlokt. Zorg ervoor dat je etalage er mooi en vertrouwd uitziet. Klanten die doorklikken op een afbeelding van een rode sportschoen van het merk Nike willen niet terecht komen op een pagina waar ze een blauwe muts kunnen kopen.
Zorg er ook voor dat je webshop mobielvriendelijk is. Het gebruik van een smartphone bij het online shoppen is drastisch toegenomen en zal in de toekomst enkel maar verder zal toenemen.
Geef juiste informatie
Een klant wilt onmiddellijk de juiste informatie zien:
- Hoeveel korting krijg ik?
- Wat was de originele prijs?
- Is er nog voorraad?
- Indien niet genoeg voorraad: wanneer komt het terug in voorraad?
- Extra informatie die nuttig kan zijn
Een webshop opstarten kost veel tijd en energie, hem onderhouden vaak nog meer. Ervoor zorgen dat de informatie correct op de webshop verschijnt is van cruciaal belang voor de geloofwaardigheid van je klanten.
Een klant wordt niet gelukkiger van een e-mail met de melding dat het product waarvoor hij zojuist betaald heeft toch niet meer in voorraad was. Deze klant heeft nu een negatieve ervaring met je webshop waardoor de kans kleiner is dat hij in de toekomst nog iets zal bestellen.
Door de juiste informatie te geven aan je klanten voorkom je tevens ook retourzendingen. Wees hier ook transparant in: stel een duidelijk retourbeleid op dat de klant kan nalezen voordat hij een bestelling plaatst.
Om tijd te besparen en altijd juiste informatie op je webshop te hebben, voorzie je best een koppeling tussen je kassasysteem en je webshop. Geïnteresseerd? Neem een kijkje op onze partnerpagina met mogelijke koppelingen!
Adverteer via social media
Instagram, Facebook, Twitter zijn heel handige tools om je acties aan de man te brengen. Je kan via Facebook en met een beperkt budget een grote groep mensen bereiken. Mensen tot bij jou in de winkel krijgen kan je doen door een advertentie te maken gericht op bepaalde postcodes of steden. Indien je een breder publiek wilt aanspreken, kan dit ook instellen via hun advertentiecampagne.
Heb je nieuwe producten die je wilt tonen aan toekomstige klanten? Gebruik Instagram om je volgers te prikkelen met die lederen broek met bijpassend topje en jas. Via Instagram Shopping kan je ze zelf onmiddellijk het product laten kopen.
Zorg ervoor dat je bereikbaar bent
Ook in een digitaal tijdperk hebben klanten nog steeds nood aan een persoonlijke aanpak. Maak hier gebruik van om anders te zijn dan je concurrenten. Probeer vertrouwen uit te stralen naar de klanten door je Facebook account te koppelen aan je webshop zodat je die ene mogelijke klant heel snel kan helpen met zijn vragen.
Zorg voor duidelijke contactgegevens en volg ieder contact goed op zodat de klant een positieve ervaring heeft met je webshop. Misschien was het niet onmiddellijk het product waar ze naar op zoek zijn, maar ze zijn wel snel, duidelijk en op een vriendelijke manier geholpen.
Ben je nog op zoek naar een kassasysteem? Neem gerust contact met ons op!
Heb je reeds ons kassasysteem en ben je geïnteresseerd in een webshop of wil je je huidige webshop koppelen aan onze kassa? Geef ons een seintje en we nemen spoedig contact met je op.